logo01

درمان بیماری های روماتیسم ، لوپوس و ام اس با طب سوزنی

طب سوزنی دارای کاربردهای وسیع در درمان بیماری هاست. در این مقاله درمان بیماری های روماتیسم ، لوپوس و ام اس با طب سوزنی را مورد بررسی قرار می دهیم.

درمان بیماری های روماتیسم ، لوپوس و ام اس با طب سوزنی

درمان بیماری های روماتیسم ، لوپوس و ام اس با طب سوزنی

طب سوزنی و درمان ام اس

یکی از رایج ترین درمان هایی که امروزه از کاربرد وسیعی برخوردار می باشد ، درمان ام اس با طب سوزنی است. طب سوزنی یک درمان پزشکی بسیار کاربردی می باشد ، که قدمت آن به هزاران سال پیش باز می گردد. در طب سوزنی ، پزشک متخصص سوزن هایی را در نقاط خاصی از بدن فرو برده ، و جریان انرژی را تحریک می نماید. باور بر این است که انرژی تحت عنوان انرژی QI، در بدن ما وجود دارد که در سراسر بدن ما در حال گردش است. وقتی برخی مسیرهای عبور این جریان انرژی مسدود می شوند ، این انرژی از جریان یافتن باز می ماند. سوزن های طب سوزنی در نقاط خاصی از بدن فرو برده می شوند ، تا مسیرهای مسدود شده این انرژی را باز کرده و تعادل را به بدن بازگردانند. پزشکان غربی بر این باورند که این نقاط فشار ، سیستم عصبی را تحریک کرده و مواد شیمیایی خاصی تولید می شود ، که باعث تسکین درد و بر جای ماندن تاثیرات مثبت دیگر می شود.

آیا طب سوزنی به افراد مبتلا به ام اس کمک می کند ؟

طب سوزنی یک درمان قطعی برای ام اس محسوب نمی شود. مطالعه ای انجام نشده است که نشان دهد ، طب سوزنی می تواند پیشرفت بیماری را کاهش داده یا فاصله زمانی بین هر تکانه را افزایش دهد. این روش می تواند بعنوان یک درمان تکمیلی علاوه بر درمان های نرمال برای این بیماری به کار برده شده ، و تاثیرات مثبتی را بر جای گذارد. البته طب سوزنی در درمان برخی علائم خاص ام اس موثر واقع می شود. طب سوزنی می تواند علائمی از قبیل درد ، مشکلات مثانه ، افسردگی ، بی حسی و حس مور مور شدن را به خوبی تسکین دهد. برای بدست آوردن یک نتیجه مطلوب از این درمان ، شرکت در چندین جلسه طب سوزنی الزامی می باشد. ام اس یک بیماری مزمن است ، که برای آن هیچ درمانی پیدا نشده است ؛ ولی افراد مبتلا به ام اس که از درمان های طب سوزنی بهره مند می شوند ، می توانند تسکین موقتی از علائم این بیماری را تجربه نمایند. در صورت تصمیم گیری برای بهره مندی از این روند درمان ، با پزشک خود مشورت کنید.

درمان بیماری های روماتیسم ، لوپوس و ام اس با طب سوزنی

طب سوزنی و درمان لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی مزمن است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن ، بافت های نرمال خود را مورد هجوم و حمله قرار دهد. رایج ترین علائم لوپوس خستگی شدید و جوش زدن پوست می باشد ، که بر روی پوست نمایان می شود. طب سوزنی در لوپوس می تواند به تسکین درد مفاصل ، التهاب ، جوش زدن و خستگی کمک کند. علت دقیق این بیماری مثل بسیاری از بیماری های خود ایمنی ، همچنان مرموز می باشد. اینکه چه چیزی باعث بروز لوپوس می شود ،هنوز برای محققان علم پزشکی شناخته شده نیست. شاید این بیماری را بتوان به موضوعات ژنتیکی فرد ارتباط داد. از آن جایی که لوپوس در میان زنان در مقایسه با مردان شایع تر است ، شاید به هورمون استروژن که یک هورمون زنانه می باشد ، ارتباط داشته باشد. تشخیص این بیماری اغلب زمان بر است. هیچ تستی وجود ندارد که منحصراً برای تشخیص این بیماری بوده ، و بتواند به طور جامع ابتلای فرد به لوپوس را نشان دهد. پزشکان عموماً دامنه علائم فرد را در نظر گرفته و تست های آزمایشگاهی متنوعی ، را تجویز می کنند.

لوپوس چیست ؟

لوپوس به صورت یک التهاب سیستمیک شدید در بدن بروز می کند. این بیماری بافت ها ، اندام ها ، پوست و مفاصل را درگیر می نماید. طب غربی همیشه بر روی کورتیزون/ استروئید برای غلبه بر التهاب تکیه می کند ؛ ولی این داستان ، موقتی بوده و مثل مرهمی موقتی بر روی زخم است. هر چند علت لوپوس هنوز دقیقاً مشخص نشده است ؛ ولی ما می دانیم که این بیماری یک ناهنجاری اندوکرین یا یک مشکل وراثتی یا چیزی در محیط است ، که باعث واکنش غیر عادی خود ایمنی می شود. این التهاب در اثر حرارت بسیار بالا در بدن منشاء می گیرد ، و به نبود مایعات در بدن نسبت داده می شود. به دلیل مقدار ناکافی آب ، بدن نمی تواند این حرارت اضافی را مدیریت و کنترل کند. این مشکل حرارت بالا ، می تواند در اثر نیروهای خارجی از قبیل حرارت یا نور اشعه های خورشید ، یا با گذراندن مدت زمان طولانی در یک محیط پر حرارت ، فضای خشک دارای گرمکن و بدون مرطوب کننده محیط ، اتفاق بیافتد. این عوامل بخشی از چیزی است که باعث ایجاد التهاب ، تب و جوش زدن پوست مرتبط با لوپوس می شود.

درمان بیماری های روماتیسم ، لوپوس و ام اس با طب سوزنی

آیا لوپوس با طب سوزنی درمان می شود ؟

در یک مطالعه نشان داده شده است ، که 80 درصد از افراد مبتلا به لوپوس ، پس از دریافت درمان طب سوزنی ، بهبود هایی را در درد مفاصل ، خستگی و جوش های پوستی بعد از شرکت در ده جلسه درمان طب سوزنی ، تجربه کرده اند. همچنین در مطالعه ای دیگر ، نشان داده شده است که ضایعه ها و آسیب ها ، بعد از دریافت یک دوره درمان طب سوزنی ، تا 87 درصد بهبود یافته اند. اگر شما به لوپوس مبتلا شده اید و تشخیص علت خستگی شدید ، درد مفاصل ، یا جوش های پوستی برایتان نا ممکن گردیده است ، می توانید با یک متخصص طب سوزنی مشورت کرده و با دریافت یک دوره درمان کامل ، از مزایای بی نظیر این درمان در کنترل علائم این بیماری بهره مند شوید. در ادامه مقاله درمان بیماری های روماتیسم ، لوپوس و ام اس با طب سوزنی :

طب سوزنی و درمان رماتیسم

از آن جایی که رماتیسم می تواند باعث التهاب در مفاصل یا در بخش فوقانی گردن شود ، و التهاب مفاصل درد را به همراه دارد ؛ افراد مبتلا به این مشکل ، استفاده از طب سوزنی را بعنوان یک راهکار کارساز برای رهایی از دردهای ناشی از این مشکل ، انتخاب می کنند. برخی شواهد علمی تاثیر طب سوزنی ، در تسکین درد ناشی از رماتیسم را تائید کرده اند. در نوعی از طب سوزنی ، از جریان الکتریکی برای ایجاد پالس هایی از طریق سوزن ها و انتقال آن به بدن استفاده می شود. شرکت کنندگان در این درمان ، کاهش درد را در طول 24 ساعت بعد از دریافت درمان تجربه کرده و ماندگاری این تسکین درد در بدن آن ها ، تا چهار ماه تداوم خواهد داشت.

درمان بیماری های روماتیسم ، لوپوس و ام اس با طب سوزنی

نقش طب سوزنی درمان بیماری های روماتیسم ، لوپوس و ام اس

سوزن های طب سوزنی در همه جای بدن قابل استفاده می باشند. نقاط طب سوزنی الزاماً دقیقاً همان نقاطی نیستند ، که شما در آن ها احساس درد می کنید ؛ بلکه نقاط فشاری هستند که متخصص طب سوزنی شما بنا به تشخیص خود آن ها را انتخاب می نماید. متخصص طب سوزنی می تواند سوزن ها را در پاها ، زانوها ، بازوها ، کتف ها و هر جای دیگری از بدن فرو برد. تمرکز بر روی این نقاط باعث کاهش التهاب ، افزایش تولید اندورفین و ایجاد احساس آرامش در بدن می شود. در واقع بسیاری از افراد در طول دریافت درمان در جلسه طب سوزنی ، به دلیل بالا بودن سطح احساس آرامش در حالت خواب به سر می برند.

چگونه طب سوزنی بر رماتیسم تاثیر می گذارد ؟

از شایع ترین نوع آرتروز مفصلی می توان به روماتیسم مفصلی یا روماتوئید اشاره کرد که از بیماری های خود ایمنی و مزمن است که موجب ایجاد التهاب در مفاصل می شود. روماتیسم با درد و ناتوانی هایی همراه بوده و درمان آن تا به امروز همیشه به صورت یک چالش بوده است. نگرانی اصلی در درمان و استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و مسکن ها بروز عوارض جانبی این داروها می باشد. مکانیسمی که توسط آن طب سوزنی به درمان روماتیسم کمک می کند هنوز مورد بحث و بررسی قرار دارد. اما در میان تمام مکانیسم های پیشنهادی اثر ضد التهابی آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این مکانیسم با سرکوب پاسخ التهابی ، موجب بهبود جریان خون و یا شل شدن تون عضلانی می شود. تحقیق و بررسی های اخیر نشان می دهد طب سوزنی می تواند در درمان برخی افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی نقش مفیدی را ایفا کند. این تحقیقات نشان می دهد که طب سوزنی به تنهایی و یا با سایر روش های درمانی می تواند برای شرایط بالینی بیمار مفید باشد و عملکرد و کیفیت زندگی او را بهبود ببخشد. به همین علت می توان گفت کمک گرفتن از طب سوزنی برای درمان روماتیسم ارزش امتحان کردن را دارد. به چندین روش ممکن است طب سوزنی بر روی روماتیسم مفصلی تاثیر بگذارد که می توان به اثر ضد التهابی ، اثر آنتی اکسیدانی و هم چنین تنظیم عملکرد سیستم ایمنی آن اشاره نمود. فواید طب سوزنی برای درمان التهابات مفصل در بیمارانی که از آن کمک گرفته اند به شرح زیر است :
  • خواب راحت تر به دلیل آزاد شدن ملاتونین
  • تسکین استرس
  • تسکین درد با تحریک رشته های عصبی
  • احساس بهبودی به دلیل ترشح سروتونین

طب سوزنی در کدام بیماران روماتیسمی کاربرد دارد ؟

  1. انگشت ماشه ای
  2. آرتریت روماتویید
   
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
02188719623