logo01

درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی

درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی چگونه است ؟ چرا در یکی از پاهای خود احساس درد می کنم؟ اگر دچار گرفتگی گردن شوم و زمانی که گردنم را به اطراف حرکت می دهم احساس درد کنم، چه باید کرد؟ اگر در ناحیه پایین کمرم دچار گرفتگی یا اسپاسم شوم، چه باید کنم؟ همه این دردها به دیسک کمر و گردن نسبت داده می شوند که باعث تحت فشار قرار گرفتن اعصاب ستون مهره ها می شوند. انجام طب سوزنی در تهران توسط دکتر کتایون عمانیان ، می تواند به شکلی موثر علائم دیسک کمر و گردن را تسکین داده و فرایند بهبود را بدون بر جای گذاشتن هرگونه عوارض جانبی، تسریع بخشد.

درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی + دکتر عمانیان

علت دیسک کمر و گردن

پیش از آن که به درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی بپردازیم ، بهتر است بدانیم چه عواملی در نمود یافته عارضه مذکور دخالت دارند.

دیسک کمر و گردن زمانی اتفاق می افتد که یکی از دیسک های جذب کننده شوک غضروفی که بین مهره ها قرار دارد، اعصاب و ماهیچه های ستون فقرات را تحت فشار قرار دهد. این موقعیت باعث به وجود آمدن التهاب و تورم در یک ناحیه متمرکز در ستون فقرات شده و درد شدید در گردن و ناحیه تحتانی کمر را بر جای می گذارد. ستون فقرات یا استخوان های پشت، از مهره ( استخوان های مجزا ) و دیسک های درون مهره ای تشکیل شده است. این دیسک ها در بین استخوان ها نقش یک کوسن را بازی کرده و بعنوان لیگامنت هایی عمل می کنند که استخوان ها را در کنار هم نگه می دارند.

دیسک ها یک سیستم جذب شوک را خلق می کنند که از ستون فقرات نگهداری می کنند و از لایه فیبروز بیرونی محکم غضروف با یک ماده ژل مانند در داخل آن تشکیل شده است. اگر بافت های لایه بیرونی آسیب ببینند، ماده داخلی ژل مانند نرم به سمت بیرون هل داده می شود و دیواره بیرونی را تحت فشار قرار می دهد. این امر می تواند باعث وارد آمدن فشار به اعصاب ستون فقرات شده و علائمی از قبیل درد، بی حسی و از دست رفتن توانایی شود. دیسک کمر و گردن می تواند باعث ایجاد درد شدید در ناحیه تحتانی کمر در صورت فشرده شدن اعصاب شود. فشار بر روی ناحیه اعصاب سیاتیک می تواند باعث بروز دردهای تکانه ای، درد توام با سوزش، بی حسی و مورمور شدن شود. اعصاب سیاتیک در واقع دسته بزرگی از اعصاب کوچک تر هستند که پایه ستون فقزات را به بالای پاها متصل کرده و از ناحیه باسن عبور می کند. شما برای درمان این عارضه به روش کم تهاجم می توانید به بهترین دکتر طب سوزنی در تهران مراجعه کنید.

آیا درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی موثر است ؟

طب سوزنی به سبک چینی در طول یک دوره هزار ساله توسعه و گسترش یافته و می تواند دامنه وسیعی از مشکلات مربوط به درد را مدیریت و کنترل نماید. از چشم انداز طب سنتی چین ، دیسک کمر و گردن ، در اثر موارد زیر حادث می شود:

  •  آسیب دیدگی ستون فقرات
  •  تاثیر سرما، باد یا وارد آمدن ضربه
  •  نقص عملکرد در کلیه و کبد

علاوه بر درمان های طب سوزنی که شامل وارد کردن سوزن های ریز در نقاط ویژه ای از بدن در راستای مریدین های بدن می باشد، یک متخصص طب سوزنی خوب در تهران ، از درمان هایی از قبیل مکسی تراپی و لامپ های حرارت دهنده مادون قرمز، برای رساندن انرژی حرارتی به بخش هایی از بدن استفاده می کند.

درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی - دکتر عمانیان

درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی

درمان طب سنتی چین که طب سوزنی یکی از شاخه های پر کاربرد و موثر آن محسوب می شود، در مشکل دیسک کمر و گردن ، اغلب بر روی تقویت انرژی qi ( انرژی زندگی ) و جریان دادن خون به کلیه ها و پاک نمودن بدن و القای حرارت و گرما به کل بخش تحتانی کمر، تمرکز می نماید. یک آزمایش بالینی انجام شده در بیمارستان نشان داد که درمان طب سوزنی به همراه به کار گیری درمان با سوزن های حرارتی موکسا، بوسیله حرارت مادون قرمز و ورزش ملایم، باعث بهبود 95 درصدی در درد مرتبط با دیسک کمر و گردن شده است.

بررسی های سیستماتیک اخیر بر روی تاثیر درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی نیز این نتیجه گیری را به دست داد که این طب سنتی نتایج بهتری را در مقایسه با داروهای مسکن ، بر جای می گذارد. همچنین مطالعه ای بر روی نتایج دراز مدت در بیماران دارای دیسک کمر و گردن نشان داد که ده سال بعد از دریافت درمان طب سوزنی الکتریکی ، برای تسکین درد ، افراد تحت درمان ، نتایج ماندگار مثبتی را گزارش نموده و بیان کردند که انجام این روند درمانی ، توسط بهترین متخصص طب سوزنی تهران توانسته است به آنها در رفع علائم مربوط به سیاتیک کمک کند.

5 نکته درباره درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی

بیشتر دردهای ناشی از دیسک کمر و گردن در طول یک دوره تقریباً شش هفته ای بدون نیاز به درمان دارویی ، از بین می روند. در همین اثنی ، اقداماتی وجود دارند که می توانید برای کمک به کاهش درد و بازیابی حرکت آزادانه و راحت ، انجام دهید :

  • درمان طب سوزنی را به دست یک متخصص طب سوزنی با تجربه بسپارید.

ترکیبی از طب سوزنی، مکمل های گیاهی، ماساژ، مکسی تراپی و درمان با حرارت مادون قرمز می تواند در تسکین درد و تشدید بهبود، بسیار موثر واقع شود.

  • گرما درمانی و سرما درمانی

سعی کنید از پد های حرارت دهی یا آب داغ برای القای حرارت به ناحیه تحتانی کمر یا گردن استفاده کنید. سپس حرارت را با یخ جایگزین کنید. این امر کمک می کند تا جریان خون بیشتری به ناحیه انتقال یافته، التهاب کاهش پیدا کرده و درد تسکین پیدا کند.

  • فعال باشید

وقتی درد در ناحیه تحتانی کمر باعث ایجاد درد شدید یا ایجاد حس مورمور شدن شود ، بی حرکت بودن نمی تواند به شما در بهبود درد اعصاب کمکی کند و بهتر است با حرکت کردن ، ماهیچه های کم خود را قوی نگه دارید. طبق گفته دکتر طب سوزنی در تهران درگیر شدن در فعالیت های ملایم از قبیل قدم زدن ، دوچرخه سواری ، یا شنا کردن باعث جریان یافتن اندورفین شده و احساس شما را بهتر از زمانی که در تخت بمانید، می نماید.

درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی - دکتر عمانیان

  • موقعیت خواب خود را کنترل کنید.

در تخت ماندن می تواند در زمان ابتلا به دیسک کمر و گردن باعث تشدید مشکل شما شود. از یک بالش برای بالا آوردن زانو ها و کمک به کاهش دادن فشار در بخش پایینی کمر و قرار دادن ستون فقرات در موقعیت مناسب شود. از یک بالش محکم برای بالا نگه داشتن گردن خود استفاده کنید.

  • تغذیه برای سلامت عصب

برخی مواد غذایی خاص می تواند برای ساخت و حفظ اعصاب مفید باشد. بر روی مصرف ویتامین های B6 و B12، ویتامین E، امگا 3، و اسیدهای چرب امگا 6 و نیز مکمل های با کیفیت بالا، تاکید کنید. آجیل، ماهی، و روغن های گیاهی خوب باید به طور مرتب مورد مصرف قرار گیرند.

برای درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی به چند جلسه احتیاج است ؟

تعداد جلسه های درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی با توجه به حاد بودن مشکل در افراد مختلف متفاوت می باشد. برخی افراد ممکن است بعد از جلسه اول تسکین و بهبودی قابل توجهی را تجربه کنند ، در حالی که در سایر بیمارها ممکن است این روند درمانی به یک تا دو بار در هفته تا چند ماه نیاز باشد.در جلسه معاینه اولیه لازم است از سوی بهترین متخصص طب سوزنی تهران ، برنامه خاصی برای بیمار طراحی شود و در آن تعداد جلسه های مورد نیاز برای درمان بیان گردد.

چه روش های درمانی دیگری همراه با طب سوزنی انجام می شود ؟

ممکن است در طب سوزنی برای درمان و کاهش دردهای دیسک کمر و گردن لازم باشد از گزینه های درمانی دیگری استفاده شود تا مشکلات ستون فقرات درمان شود. ماساژ درمانی ، درمان دستی یا کایروپراکتیک ، شاک‌ویو درمانی ، آب درمانی ، اولتراسوند ، تمرینات فیزیکی، الکترو درمانی به روش‌های TENS و مگنت درمانی از جمله روش های درمانی دیگر است که ممکن است در کنار طب سوزنی برای درمان توصیه شود.

رضایت بیمار از انجام طب سوزنی برای درمان کمر درد توسط دکتر عمانیان در تهران

طب سوزنی چگونه کار می کند ؟

کمر درد و گردن درد از بیماری های رایجی هستند که پیچیدگی هایی را به همراه دارند. حرکت کردن ، دراز کشیدن و نحوه نشستن می تواند جنبه های مختلفی از بیماری را تحت تاثیر قرار دهد. استرس نیز از جنبه های عاطفی است که می تواند موجب بروز دردهایی در گردن و یا کمر شود. طب سوزنی می تواند عملکرد بدن را بهبود ببخشد و موجب تحریک مکان های آناتومیک خاصی در بدن شود که در نتیجه می تواند فرآیند خود درمانی بدن را ارتقاء دهد. از رایج ترین روش ها برای تحریک نقاط در طب سوزنی ، استفاده از سوزن های استریل و ظریف می باشد که آن را در نقاط خاصی از بدن فرو می برند. می توان برای افزایش اثرات درمانی از فشار ، گرما و یا تحریک الکتریکی استفاده نمود. از جمله تکنیک های دیگری که در تحریک نقاط در درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی مورد استفاده قرار می گیرد به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • استفاده از گرما درمانی
  • حجامت
  • ماساژ دستی
  • استفاده از داروهای گیاهی موضعی
  • پماد های گیاهی

هزینه درمان با طب سوزنی

طب سوزنی روشی ارزان در مقایسه با سایر روش های درمانی جراحی و غیر جراحی می باشد که هزینه دقیق آن به تعداد جلسه های درمانی، محل درمان و غیره بستگی دارد. خوب است بدانید که برخی از شرکت های بیمه ، درمان با طب سوزنی را پوشش می دهند. می توانید قبل از شروع درمان از شرکت بیمه خود در این باره سوال کنید. در کل پیشنهاد می شود برای اینکه از هزینه درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی در تهران  اطلاع دقیقی پیدا کنید ، به بهترین متخصص مراجعه کنید تا ایشان به طور حضوری شما را معاینه کنند.

نقاط موثر در طب سوزنی برای درمان دیسک کمر

نقاط انتخابی برای طب سوزنی که توسط بهترین پزشک متخصص تهران این کار صورت می گیرد به برطرف شدن مشکل شما کمک می کند. انتخاب نقاط دور در اندام ها نقاطی بسیار مهم برای درمان بیماری های حاد محسوب می شوند. در درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی علاوه بر فرو بردن سوزن در کمر لازم است سوزن در انتهای دست ها و پاها نیز وارد شود. این عمل موجب می شود در کوتاه ترین زمان شاهد نتیجه درمان باشید.

نحوه تاثیر گذاری طب سوزنی در بهبود کمر درد

پژوهش های انجام شده در زمینه نحوه تاثیر گذری طب سوزنی در در مان دیسک و کمر درد حاکی از موارد زیر هستند :

تحریک سیستم عصبی : تریگر پوینت ها با وارد شدن سوزن ها تحریک شده و به تولید و ترشح مواد شیمیایی از نخاع ، عضلات و مغز منجر می شود. برخی از این ترشحات شیمیایی به طور طبیعی در کاهش و تسکین درد موثر هستند.

تولید مواد شیمیایی افیونی مانند در بدن : در راستای توضیح فوق ، طب سوزنی می تواند موجب تولید مواد شیمیایی تسکین دهنده درد در بدن شود. این پروسه به طور طبیعی بدن به انجام می سرد و در قیاس با مواد و داروهای مسکن افیونی مزیت هایی دارد.

ترشح انتقال دهنده های عصبی : هورمون هایی در بدن وجود دارند که پیام هایی را مبنی بر تنظیم فعال یا غیر فعال بودن مکانیسم های پایانه های عصبی مختلف ارسال می کنند. طب سوزنی می تواند با تحریک آن ها به غیرفعال شدن درد کمک کند.

فعال کردن تکانه یا پالس های الکترومغناطیسی در بدن : این پالس ها به استراتژی های بدن در کنترل درد مثل تولید اندورفین ، سرعت می بخشند.

درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی + دکتر عمانیان

عوارض درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی

زمانی که این پروسه توسط یک متخصص متبحر و با تجربه طب سوزنی در تهران به انجام می رسد ، تا حد زیادی پروسه ایمن بوده و احتمال بروز هر نوع عارضه ای به صفر نزدیک می شود. اگر به طور کلی بخواهیم بگوییم عوارض خطرناک این پروسه عفونت و آسیب دیدن ارگان ها می باشد که بسیار به ندرت اتفاق می افتند. این را هم بدانید که در مجموع طب سوزنی در قیاس با روندهای درمانی دیگر ، تهاجمی تر هم هستند ، احتمال عوارض ناچیزی را به همراه دارد.

اصولا اگر به یک فرد غیر متخصص مراجعه فرمایید ، احتمال خیلی زیادی وجود دارد که ایشان حتی نکات پایه را رعایت نکند ؛ مثلا از سوزن های بهداشتی استفاده نکرده و به علت عدم تبحر سوزن ها را در نقاط نامناسب فرو کند. در این شرایط نه تنها نتیجه مطلوب حاصل نمی شود بلکه ریسک عوارض گفته شده هم بالا می رود.

انتخاب دکتر خوب برای درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی در تهران

برای بهره گرفتن از درمان گردن درد با طب سوزنی و رسیدن به نتیجه ای که همیشه به دنبال آن بودید ، نیاز است تا نکاتی را در گوشه ذهن خود داشته باشید. در این بخش برخی موارد مهم در این رابطه را در اختیار شما قرار داده ایم.

  1. اولین نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که پزشک مورد نظر شما چه نوع طب سوزنی را به انجام می رساند؟ این طب انواع مختلفی دارد که شامل این موارد می شود : طب سوزنی چینی ، IMS ، درای نیدلینگ یا سوزن خشک ، طب سوزنی گوش ، سبک ژاپنی ، سوزن درمانی در سر و در نهایت درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی. هر کدام از این موارد برای بخشی از بدن کاربرد دارند و از اصول متفاوتی پیروی می کنند.
  2. دومین مورد ، تعداد جلسات مورد نیاز برای رهایی از گردن درد و دیسک کمر می باشد. یک دکتر خوب طب سوزنی در تهران نباید قبل از معاینه تعداد جلسات را برای شما بیان کند. در واقع بدن افراد با یکدیگر متفاوت است و هر فرد ، نیاز به دوره بهبودی متفاوتی خواهد داشت. معمولا مدت زمان نقاهت به این بستگی دارد که از چه زمانی به گردن درد مبتلا بوده اید ، شدت علائم چقدر است ، عامل بروز این بیماری چه چیزی است و سلامت کلی بدنتان در چه وضعیتی است.
  3. مورد سوم ، این است که بهترین دکتر طب سوزنی در تهران ، غیر از درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی ، خدمات دیگری ارائه می دهد؟ طب چینی ، درمان های مختلف و متنوعی را در اختیار متقاضیان قرار داده است. برخی پزشکان برای درمان گردن درد با طب سوزنی ، از داروها و گیاه های خاصی استفاده می کنند. قبل از وقت گرفتن ، در مورد داروهای استفاده شده سوال بپرسید.

نقاط موثر در طب سوزنی برای درمان گردن درد

در این قسمت نقاطی که در طب سوزنی برای کاهش گردن درد استفاده می شوند را نام برده ایم :

نقطه Jian Jing (GB21)

این نقطه در عضلات شانه قرار دارد ، درست میان گردن و جایی که دست ها قرار دارند. این نقطه تاثیر بسزایی در برطرف کردن سردرد و سفتی ماهیچه ها دارد. این نقطه را همچنین می توان برای درمان گرفتگی یا درد گردن نیز استفاده کرد. توجه داشته باشید که تحریک این نقطه می تواند باعث زایمان زودرس شود ، بنابراین در صورتی که باردار هستید تحت این درمان قرار نگیرید.

نقطهHe Gu  (L14)

این نقطه میان انگشت شست و انگشت اشاره قرار دارد. پزشکان باور دارند تحریک این نقطه می تواند درد را در نقاط مختلف بدن کاهش دهد ؛ از جمله گردن. تحریک این نقطه نیز در بارداری توصیه نمی شود.

درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی - دکتر عمانیان

نقطه Feng Chi (GB20)

نقطه دیگری که در درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی استفاده می شود و پشت لاله گوش ؛ بالای گردن و پایین استخوان سر قرار دارد. این نقطه برای درمان درد و بی حالی مورد استفاده قرار می گیرد. می توان گرفتگی گردن را نیز با تحریک این نقطه برطرف کرد.

نقطه Zhong Zu (TE3)

این نقطه میان انگشت کوچک و انگشت حلقه قرار دارد. زمانی که این نقطه فعال شود ، بخش های مختلفی از مغز تحریک خواهند شد ؛ از این طریق جریان خون افزایش یافته و از گرفتگی عضلات کاسته می شود. برای اینکه گردن درد ناشی از استرس یا اضطراب را کاهش دهید ، باید به سراغ این نقطه بروید.

نقطه ستون بهشت

این نقطه را می توان در دو طرف گردن یافت ، درست زیر استخوان سر و با فاصله چند سانت از ستون فقرات. تحریک این نقطه می تواند انسداد غدد لنفاوی را برطرف کرده و از التهاب آن ها بکاهد.

نقاط موثر طب سوزنی برای درمان کمردرد

پیش تر نقاطی که در بهبود درد در گردن تاثیر داشتند را بیان کردیم. حال می‌خواهیم در این قسمت تمامی نقاطی که می‌توانند باعث از بین رفتن کمردرد شوند را توضیح دهیم ؛ پس با ما همراه باشید.

نقطه شکم

نقطه CV6 ، یکی از تاثیرگذارترین نقاط برای درمان کمر درد می‌باشد. این نقطه درست زیر ناف قرار دارد و معمولا به عنوان دریای انرژی شناخته می‌شود. برای یافتن CV6 ، انگشت اشاره ، میانی و حلقه خود را کنار یکدیگر نگه داشته و زیر ناف قرار دهید. جایی که انگشت حلقه قرار می‌گیرد ، نقطه شکم می‌باشد. فشردن این نقطه به مدت یک دقیقه ، با فواصل زمانی ده دقیقه‌ای باعث قدرت گرفتن عضلات کمر و شکم می‌شود. برای افراد مسن ، بانوان باردار و کسانی که به مشکلات گوارشی مبتلا هستند باید فشار آرامی از طریق کف دست به این ناحیه وارد شود.

نقطه پایین کمر

نقاطی که در امتداد ستون فقرات قرار دارند ؛ به خصوص آن هایی که در ناحیه پایینی هستند به شکل قابل توجهی درد در بالا و پایین کمر را کاهش می‌دهند و تاثیر بسیار مثبتی در رفع بی حالی دارند. این نقاط (B-23 و B-47) در کمر و بین مهره های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

در طب سوزنی برای درمان کمردرد ، ابتدا فرد باید یک نفس عمیق بکشد ؛ سپس فشاری مساوی به هر دو نقطه وارد می‌شود. زمانی که فرد نفس خود را بیرون بدهد ، این فشار به آرامی افزایش پیدا می‌کند. زمانی که بیمار دیگر قادر به تحمل درد نباشد ، فشار به تدریج کم می‌شود. در اواخر کار، یک فشار ثابت به مدت یک دقیقه به این نقاط وارد شده و دوباره این چرخه تکرار می‌گردد. در صورتی که کمر ضعیفی داشته باشید ؛ پزشک از این نقاط استفاده نخواهد کرد.

نقطه استخوان لگن خاصره

این نقاط (B48 و GB30) نقش مهمی را در درمان مشکلات لگن و استخوان خاصره که با درد در کمر و پاها همراه هستند ، ایفا می‌کنند. این نقاط بین بالای استخوان لگن و زیر باسن قرار دارند. بخش چپ و راست نقاط B48 و GB30 در قسمت خارجی استخوان خاجی و زیر ستون فقرات هستند.

زمانی که این نقاط کشف شوند ، متخصص به پایین و به سمت مرکز لگن فشار وارد می‌کند. بعد از اینکه به مدت پنج دقیقه فشاری محکم و یکسان به این ناحیه وارد شود ، پزشک به صورت تدریجی آن را کاهش می‌دهد.

نقاط موثر طب سوزنی برای کمر درد

نقاط پشت زانو

این نقطه ها (B53 و 54) هستند و ایجاد فشار روی آن ها باعث کاهش سفتی کمر ، زانو درد ، درد آرتروز و درد سیاتیک می‌شود. این نقطه ها درست در پشت کشکک زانو قرار دارند. برای یافتن محل دقیق آن ها ، باید صاف بایستید و با انگشت میانه و اشاره ، در حفره پشت زانو فشار وارد نمایید.

دکتر برای درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی فشار محکمی را به مدت سی ثانیه به این نقاط وارد می‌کند و بین هر بار ، کمی به بیمار استراحت می‌دهد. بسته به شدت بیماری و پیشرفت درمان ، طول مدت کلی این پروسیجر چیزی بین 10 تا 15 دقیقه است.

نقاط دست

نقطه های زیادی در کف و روی دست برای درمان کمر درد با سوزن درمانی وجود دارد. فشار وارد کردن به چنین نقاطی باعث می‌شود درد و سفتی در کمر و گردن کاهش یابد. نقطه اصلی روی دست (LI 4) در بخش میان انگشت شست و اشاره قرار دارد. نقطه دیگری که عموما برای کمر درد استفاده می‌شود ، نقطه TE 3 می‌باشد که در پشت دست و میان انگشت حلقه و کوچک قرار دارد.

پزشک با ایجاد فشاری یکسان به مدت ده ثانیه کار خود را شروع کرده و بعد به مدت پنج ثانیه فشار را بر می‌دارد. این پروسه برای حداقل سه بار به انجام می‌رسد تا درد بلافاصله رفع شود. انجام این فرآیند به صورت منظم کمک می‌کند تا جریان سروتونین و اندورفین بهتر شده و در نتیجه ، هم درد کمتر شود و هم سلامت کلی به دست آید.

نقطه آرنج

این نقطه (LU 5) در میان چین آرنج قرار دارد. برای یافتن آن باید چهار انگشت از استخوان آرنج فاصله بگیرید. فشار وارد کردن به این ناحیه درد ، سفتی و اسپاسم را کاهش می‌دهد. همچنین درد کمر ، آرنج تنیس بازان و التهاب تاندون نیز بهبود ویژه ای خواهند داشت.

در درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی ، با استفاده از شست دست چپ خود ، این نقطه را در آرنج راست خود پیدا کرده و فشار محکمی را در حدود سی ثانیه به آن وارد کنید. این اقدام را سه تا چهار مرتبه انجام دهید.

طب سوزنی برای درمان سیاتیک

یکی از مواردی که موجب بروز کمر درد در افراد می شود ، عصب سیاتیک می باشد. این عصب روی هر دو طرف بدن تاثیر می گذارد و ممکن است باعث درد و بی حسی در قسمت پایینی کمر ، باسن و پاها شود. این عارضه شیوع بالایی دارد و درد آن از مسیر عصب شروع شده و به پاها می زند.

این درد را می توان با شدت های مختلفی حس کرد ؛ از درد خفیف گرفته تا احساس سوزش شدید. بیماران معمولا این درد را شبیه به یک شوک الکتریکی تشبیه کرده اند که حین عطسه یا سرفه شدیدتر می شود.

این مشکل به دو دلیل ایجاد می شود. یک : تحت فشار قرار گرفتن عصب در قسمت پایینی کمر که به دلیل فرسودگی ستون فقرات. و دو : آسیب به کمر. شدت این درد به ناحیه ای که عصب سیاتیک در آن تحت فشار قرار گرفته است بستگی دارد.

چگونه درد سیاتیک با طب سوزنی درمان می شود؟

تحقیقات نشان داده است که این طب در درمان درد سیاتیک نتیجه بسیار موثری دارد. در کشور چین ، درد سیاتیک یکی از مهم ترین دلایل بستری شدن بیماران در بیمارستان ها می باشد و به همین دلیل ، برای رفع آن به شکل گسترده ای از سوزن درمانی بهره گرفته می شود.

در این فرآیند نقاط مختلفی تحریک می شوند تا انرژی "چی" بهبود یافته و به تعادل برسد. هدف این روند کاهش درد و بهبود سلامت کلی می باشد. درمان سیاتیک، دیسک کمر و گردن با طب سوزنی می تواند باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی شده و مواد شیمیایی خاصی را ترشح نماید. این مواد به عضلات ، مغز و نخاع می رسند و درد موجود در کمر را به شکل ویژه ای کاهش می دهند.

نحوه درمان سیاتیک با طب سوزنی

به طور کلی این رویکرد فرق چندانی با درمان دیسک کمر و گردن با طب سوزنی ندارد و تنها مکان وارد شدن سوزن ها متفاوت است. این سوزن ها سیستم عصبی را تحریک می کنند تا اندورفین ترشح کرده و درد را در بدن کاهش دهند. در طولانی مدت این پروسه می تواند نحوه پاسخدهی بدن به درد را تغییر دهد.

پزشکان بسته به سابقه و تجربه خود ، شرایط بیمار و پروتکل های دیگر نقاط مورد نظر را انتخاب می کنند. با این حال در این بخش برخی از مناطق احتمالی که برای درمان سیاتیک با سوزن درمانی استفاده می شوند را ذکر کرده ایم :

  • در امتداد مچ یا ساعد دست
  • قسمت داخلی قوزک و ساق پا

این مناطق ، نقاط دیستال نام دارند. برای درمان درد سیاتیک ، نقاط انتخابی باید در مناطق متفاوت و یا دور از مکانی باشند که درد در آن ها رخ داده است. با این کار از ارتباط میان بخش های مختلف بدن استفاده می شود و خون از مناطق انتخابی به جایی که درد در آن رخ داده گردش پیدا می کند.

این طب به صورت ذاتی به سیستم عصبی متصل است ، به همین دلیل محققان آن را برای درمان دردهایی مثل سیاتیک ، کمردرد و گردن درد توصیه کرده اند. درمان سیاتیک با طب سوزنی ، به این دلایل اتفاق می افتد :

  • با بهبود ترشح عامل های درون رگی و تعدیل کننده سیستم ایمنی ، التهاب را کاهش می دهد
  • اعصاب بدن که در عضلات و بافت های دیگر قرار دارند را تحریک کرده تا اندورفین و دیگر هورمون ها ترشح شوند. این کار همچنین نحوه پردازش درد توسط مغز و نخاع را تغییر می دهد.
  • سطوح سروتونین و نورادرنالین را بالا برده تا درد کاهش یابد و سرعت ترمیم اعصاب بالا رود.

دانلود پی دی اف مقاله

لاغری با طب سوزنی - دکتر عمانیان
ثبت نام
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
خدیجه صالحی
خدیجه صالحی
8 ماه ها گذشته

سلام وقت بخیر
پارگی دیسک 5 و 6 گردن دارم. آیا با طب سوزنی معالجه امکان پذیر است؟

drommanian7
drommanian7
8 ماه ها گذشته
پاسخ دادن به  خدیجه صالحی

سلام وقت بخیر
معالجه در طب سوزنی به معنای
تسکین درد برداشته شدن فشار و رفع محدودیت حرکتی در این ناحیه میباشد
افراد با این مشکل با درمان طب سوزنی
وضعیت بهتری از لحاظ جسمی و روحی پیدا می کنن
در صورت تمایل برای مشاوره وقت بگیرید

02188719623