logo01

درمان روده تحریک پذیر با طب سوزنی

سندروم روده تحریک پذیر ، بیماری است که در سال های اخیر ، شیوع زیادی پیدا کرده است. این عارضه در واقع یک مشکل گوارشی است ، که با علائمی از قبیل نفخ ، درد در ناحیه شکم ، یبوست ، اسهال و سایر مشکلات همراه است. در طب غربی ، هنوز راه حل درمان قطعی برای این مشکل یافت نشده است. در حال حاضر یکی از بهترین راه حل ها ، درمان روده تحریک پذیر با طب سوزنی است. در حوزه طب سوزنی ، سندروم روده تحریک پذیر ، تحت عنوان ناهماهنگی بین کبد و طحال ، تلقی می شود. علائم مرتبط با این بیماری ، عموماً شامل موارد زیر می باشد:

  • تشدید یافتن استرس
  • شدت یافتن مشکل تحریک پذیری روده ، بعد از میل کردن برخی غذاهای خاص
  • دچار شدن به اسهال و یبوست به صورت متناوب
  • بدتر شدن حالات آشفتگی روحی
  • شل شدن یا سفت شدن بیش از حد مدفوع
  • دچار شدن به یبوست

درمان روده تحریک پذیر با طب سوزنی

با توجه به اینکه این مشکل در مجاری گوارشی ، یک مشکل عملکردی و اصطلاحاً فانکشنال است و ارتباطی به مشکلات ساختاری این بخش از بدن ندارد ، طب سوزنی می تواند بعنوان یک گزینه درمان خوب به همراه رژیم غذایی مناسب و توصیه های مربوط به سبک زندگی ، وارد عمل شده و تاثیرات مفیدی را بر جای گذارد.

در طب سوزنی ، روده تحریک پذیر در واقع تحت عنوان کبد مهاجم به طحال نامیده می شود. عملکرد کبد ، تضمین جریان یافتن یکنواخت انرژی QI در سراسر بدن می باشد. از طریق این عملکرد ، کبد به همه اندام های بدن کمک می کند ، تا کار خود را به درستی انجام دهند. وقتی عملکرد کبد از حالت تعادل خارج شود ، اندام های دیگر دچار مشکل می شوند. تحت تاثیر قرارگرفتن طحال به دلیل نقص عملکرد کبد ، مشکل در سیستم گوارشی را به همراه خواهد داشت که تحریک پذیری روده ، یکی از این مشکلات خواهد بود. کبد ، اصولاً در اثر استرس، عصبانیت ، تندخویی ، نا امیدی و رنجش ، تحت تاثیر قرار می گیرد. استرس زیاد و ورزش نکردن باعث می شود که انرژی QI کبد ، راکد شود و همین امر ، اندام های دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد. وقتی انرژی QI کبد راکد می شود ، یبوست اتفاق می افتد ؛ در حالی که وقتی انرژی QI طحال ضعیف می شود ، این امر منجر به بروز اسهال می گردد. این ناهماهنگی بین این دو فاکتور ، باعث وقوع تناوبی اسهال و یبوست می شود.

طب سوزنی چگونه عمل می کند ؟

طب سوزنی ، یک فرایند درمان قدیمی است که از طب سنتی چینی گرفته شده است. متخصص طب سوزنی ، سوزن های ریز را در نقاط خاصی از بدن وارد کرده و انرژی مسدود شده را آزاد نموده ، و ناهماهنگی های رخ داده در بدن را درمان می کند. این نقاط ، با هر اندام داخلی بدن هماهنگ بوده و بخش خاصی از بدن را تحریک می کند. در توضیح در خصوص نحوه عملکرد طب سوزنی می توان گفت ، که سوزن های فرو برده شده در نقاط خاصی از بدن ، سیستم عصبی را تحریک کرده و مواد شیمیایی و هورمون های القا کننده احساس خوب را آزاد می کنند. این امر باعث کاهش درد ، استرس و علائم دیگر می شود.

باز شدن کانال های انرژی به صورت فعال شدن سطوح کوانتوم (QI) ، وارد عمل شده و سطح جریان انرژی بین سلول ها را ارتقا می دهد. توانایی طب سوزنی برای تسکین علائمی از قبیل اسهال ، یبوست ، درد و گرفتگی شکم ، گاز روده ، بزرگ شدن و تورم شکم و مخاط در مدفوع ، در مطالعات متعددی مورد تمرکز قرار گرفته و نتایج متنوع خوبی را به دست داده است.  به منظور دستیابی به نتیجه بهتر از طب سوزنی ، برای درمان مشکل روده تحریک پذیر ، در کنار بهره مندی از درمان طب سوزنی ، اقدامات دیگر را نیز انجام دهید:

درمان روده تحریک پذیر با طب سوزنی

  • فعالیت های ورزشی خود را به طور منظم دنبال کنید.
  • از هر آنچه باعث ایجاد استرس در شما می شود ، دوری کرده و راهکارهای کنترل و مدیریت کردن استرس را به کار ببندید.
  • سعی کنید مواد غذایی که باعث ایجاد نفخ در سیستم گوارشی تان می شوند ، را حذف کنید.
  • سبک زندگی تان را به گونه ای برنامه ریزی کنید ، که شما را در یک مسیر سلامت رو به پیشرفت هدایت کند.

سخن آخر

با توجه به اینکه سیستم گوارشی در ارتباط مستقیم با سیستم عصبی قرار دارد ، و با مد نظر قرار دادن این مطلب که زندگی در شرایط دنیای امروز  پر از عوامل استرس زا است ، هر کدام از ما ممکن است در معرض خطر ابتلا به سندورم روده تحریک پذیر قرار داشته باشیم. قطعاً یک راه حل بی خطر که نتیجه مثبت آن در درمان این مشکل ، به اثبات رسیده است ، می تواند بهترین راهکار تلقی شود. پس با انتخاب یک متخصص متبحر و ماهر در زمینه طب سوزنی ، می توانیم از بهترین نتایج در درمان روده تحریک پذیر ، بهره مند شویم. دکتر کتایون عمانیان ، متخصص طب سوزنی خدمات شایانی را در این حوزه ارائه می دهد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
02188719623