logo01

طب سوزنی به سبک چینی

طب سوزنی یکی از قدیمی ترین و رایج ترین سیستم های بهبود مورد استفاده در سراسر دنیا است. این تکنیک که از کشور چین منشاء گرفته به طب سوزنی به سبک چینی مشهور است ، دارای قدمت 3500 ساله می باشد و امروزه در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده رواج یافته است. طب سنتی چین 2000 نقطه طب سوزنی را در بدن انسان شناسایی کرده است که توسط 20 مسیر ( 12 مسیر اصلی و 8 مسیر فرعی ) به نام مریدین به هم وصل شده اند. متقاضیا عزیزی که تمایل دارند تحت این روند درمانی قرار بگیرند باید بهترین دکتر طب سوزنی در تهران را برای خود انتخاب کنند که در این صورت می توانند به دکتر کتایون عمانیان مراجعه فرمایند.

 

طب سوزن به سبک چینی - دکتر عمانیان

 

در ادامه مطلب فوق باید گفت که این مریدین ها ، انرژی حیاتی chi را بین سطح بدن و اندام های داخلی به جریان در می آورند. لازم به ذکر است که chi ، معادل چینی انرژی می باشد. هر نقطه ، تاثیر متفاوتی بر روی chi که از آن عبور می کند ، دارد. باور بر این است که chi ، به تنظیم تعادل بدن کمک می کند. این انرژی حیاتی ، تحت تاثیر نیروهای متقابل یین و یانگ که نمایانگر انرژی مثبت و منفی بوده و به دنیا و بدن انسان نیرو وارد می کند ، قرار دارد. باور بر این است که این تکنیک ، تعادل بین یین و یانگ را حفظ کرده و در نتیجه امکان جریان یافتن نرمال انرژی حیاتی chi در سراسر بدن و بازیابی سلامت روح و جسم را فراهم می آورد.

طب سوزنی به سبک چینی چگونه عمل می کند ؟

تئوری های متعددی در خصوص نحوه عملکرد این روش وجود دارد. یکی از این تئوری ها بیان می کند که تکانه های درد مسدود می شوند و نمی توانند در دروازه های مختلف به مغز و ستون فقرات برسند. از آنجایی که اکثر نقاط طب سوزنی به ساختارهای عصبی متصل هستند یا در نزدیکی آن ها قرار دارند ، این نشان می دهد که این تکنیک سیستم عصبی را تحریک می کند. تئوری دیگر بیان می کند که طب سوزنی به متد چینی ، بدن را برای تولید مواد نارکوتیک شکل ، به نام اندورفین ها که باعث کاهش درد می شوند ، تحریک می کند. مطالعات دیگر دریافته اند که مواد تسکین دهنده درد به نام افیون ، در طول درمان با این روش در بدن آزاد می شوند. طب سوزنی به سبک چینی ، بی خطرترین مکانیسمی است که مکانیسم خود درمانی بدن را بدون هیچ گونه عوارض جنبی زیانباری تحریک می کند. این روش ، یکی از قدیمی ترین تکنیک های سنتی درمانی چین است و یک روش طبیعی برای بهبود می باشد.

آیا سبک چینی درمان طب سوزنی دردناک است ؟

به گفته بهترین متخصص طب سوزنی تهران ، بر خلاف سوزن های تزریق زیر جلدی ، سوزن های مورد استفاده در این روند توپر بوده و به نازکی مو هستند و برای برش دادن پوست طراحی نشده اند. آن ها در مقایسه با سوزن های تزریق زیر جلدی ، بر حسب نوع درمان انجام شده ، در کمتر از نیم سانتیمتر تا یک سانتیمتر ، در سطوح توخالی تری فرو برده می شوند. هرچند هر فرد طب سوزنی به سبک چینی را به شکل متفاوتی احساس می کند ولی بیشتر افراد در زمان فرو برده شدن سوزن ها درد اندکی را تجربه می کنند. برخی افراد تجربه کردن حس هیجان را گزارش داده اند و برخی دیگر در طول درمان ، احساس آرامش داشته اند. اگر شما درد زیادی را در طول فرو بردن سوزن ها تجربه کنید ، این نشان دهنده درست انجام نشدن روند می باشد.

آیا طب سوزنی چینی بی خطر است ؟

وقتی یک دکتر خوب طب سوزنی در تهران متصدی انجام این تکنیک درمانی ، دارای مدرک معتبر بوده و دوره دیده باشد ، این روش بسیار بی خطر است. این تکنیک به عنوان یک سیستم مراقبت از سلامت ، دارای یک ایمنی ذاتی می باشد. از آن جایی که در این درمان ، از دارو استفاده نمی شود ، بیماران هیچ گونه نگرانی در خصوص مصرف چندین دوز دارو یا رنج بردن از واکنش های معکوس احتمالی ندارند. همچنین از آن جایی که پزشک با استفاده از تکنیک های استفاده شده برای استریل لوازم جراحی ، سوزن ها و لوازم طب سوزنی به سبک چینی را استریل می کند ، یا از سوزن های یکبار مصرف استفاده می نماید ، باید اشاره داشت که هیچ گونه خطر عفونت ناشی از درمان وجود نخواهد داشت.

طب سوزن به سبک چینی - دکتر عمانیان

 

طب سوزنی به سبک چینی چه بیماری هایی را درمان می کند ؟

در اواخر دهه 1970 ، سازمان بهداشت جهانی توانایی این روش را برای درمان چهارده بیماری رایج را شناسایی کرد. از جمله :

  • مشکلات عصبی ، ماهیچه ای ، اسکلتی ( مثل دردهای عصبی ، بیخوابی و سرگیجه )
  • ناهنجاری های روحی و روان شناختی ( مثل افسردگی و اضطراب )
  • ناهنجاری های گردش خون ( مثل پرفشاری خون ، آنژین صدری ، تصلب شرایین و کم خونی )
  • اعتیاد به الکل و مواد مخدر و همچنین نیکوتین
  • ناهنجاری های تنفسی ( مثل آسم ، آلرژی و برونشیت )
  • مشکلات سیستم گوارشی ( معده و روده ای ) از قبیل زخم معده و زخم اثنی عشر ، اسهال و یبوست ، سوء هاضمه ، ورم معده و روده ، کولیت و IBS یا سندرم روده تحریک پذیر

در سال 1997 توافقنامه ای از سوی انجمن ملی سلامت ، بر مبنای مفید بودن این روش به تنهایی یا در ترکیب با درمان های دیگر برای درمان اعتیاد ، سردرد ، گرفتگی های وابسته به قاعدگی ، درد آرنج ، درد بافت عضلانی ، ورم مفاصل و استخوان ها ، درد ناحیه تحتانی کمر ، سندروم تونل کارپال و آسم ارائه شد. مطالعات دیگر نشان می دهد که این تکنیک به توانبخشی بیماران دچار شده به سکته ، کمک کرده و حالت تهوع در بیمارانی که در مرحله ریکاوری بعد از جراحی هستند را کاهش می دهد.

اقدامات قبل از طب سوزنی به سبک چینی

برای ارتقاء دادن ارزش درمان ، بهترین دکتر طب سوزنی تهران اظهار دارد که رعایت دستورالعمل های زیر حائز اهمیت است :

  • بلافاصله قبل و بعد از درمان ، وعده غذایی مفصلی نخورید.
  • 6 ساعت قبل از درمان ، در فعالیت های سنگین ورزشی و فعالیت های جنسی وارد نشوید.
  • فعالیت های خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید که بعد از درمان ، بتوانید اندکی استراحت کنید. ( این مسئله ، خصوصا برای جلسه اول درمان حائز اهمیت است. )
  • مصرف موادی از قبیل الکل ، بخصوص قبل از درمان به شدت در در تاثیر طب سوزنی به سبک چینی اختلال ایجاد خواهد کرد ؛ لذا از چند ساعت قبل از آغاز درمان به هیچ وجه الکل مصرف نکنید.

چند جلسه درمان طب سوزنی چینی لازم است ؟

تعداد جلسات درمانی در افراد مختلف ، متفاوت است. برای مشکلات حاد و پیچیده ، یک یا دو بار در هفته برای حداقل 1 الی 3 ماه توصیه می شود و برای مشکلات مزمن ، معمولا ویزیت های بیشتری مورد نیاز است.

مزایای طب سوزنی چینی

طب سوزنی به سبک چینی باعث می شود که سطح انرژی بدن فرد بالا رود و سیستم ایمنی و دفاعی او تقویت شود. همچنین این درمان در التیام و تسکین درد ، متعادل سازی سیستم و ارگان های داخلی بدن ، ارتقا سلامت اندام های حیاتی ، کاهش استرس و اضطراب عملکرد موثری خواهد داشت. حتی برای جوانسازی پوست و ممانعت از وقوع یا پیشروی برخی بیماری های نیز می توانید به سبک چینی طب سوزنی روی بیاورید.

تفاوت طب سوزنی غربی و چینی در چیست ؟

طب سوزنی که طب سنتی کشور چین می باشد ، مبتنی بر این عقیده است که این روند درمانی ، جریان انرژی Qi را بازیابی می کند. این همان انرژی است که در تمام نقاط بدن جریان دارد. اما طب سوزنی به سبک غربی ، بر پایه مشاهدات و معاینات انجام شده صورت می گیرد. به بیانی دیگر ، می توان گفت این روند درمانی به سبک کشورهای غربی ، با توجه به آناتومی و شرایط جسمانی و روانی فرد به انجام می رسد.

در طب سوزنی به سبک چینی ، تشخیص از طریق ظاهر شخص بیمار ( چشم ، پوست ، رنگ زبان و ضربان ) و نیز علائم نمود پیدا کرده ای که بیمار پزشک را از آن مطلع می سازد ، به انجام میرسد. سپس این پروسه درمانی در جهت رفع کامل و سیستماتیک مشکل پیش آمده عمل می کند و تمرکز آن بر این مسئله است که از بروز واکنش های شدید بدن جلوگیری شود.

در طب سوزنی به روش غربی ، رفع نشانه های بیماری و درمان اندام هدف به صورت جداگانه به انجام می رسد. یعنی پروسه درمانی صرفاً بر نقطه ای که درگیر عارضه است اثر می گذارد. همچنین تشخیص بیماری بر پایه نتایج بدست آمده از تست های آزمایشگاهی می باشد و حذف از درمان بهبود نشانه ها بیماری است.

می شود گفت در سبک چینی طب سوزنی ، تغییرات و تاثیرات ناشی از آن ، بر تمام سیستم ایمنی بدن اثر گذار واقع می شوند و از بروز بیماری های بعدی یا وقوع مجدد همان عارضه جلوگیری می کند. می توانیم بگوییم که هر دو سبک به دنبال این هستند که بیماری بوجود آمده را از ریشه درمان کنند اما این کار را با رویکردهای متفاوت از یکدیگر به انجام می رسانند.

آیا طب سوزنی به سبک چینی دارای عوارض جانبی است ؟

خیر ؛ از آن جایی که انرژی در سراسر بدن جریان می یابد و مواد شیمیایی و هورمون های داخل بدن تحریک می شوند و بهبود آغاز می گردد. گاهی اوقات تغییراتی در علائم به مدت چند روز اتفاق می افتد و تغییراتی در اشتها ، خواب ، الگوهای ادرار و مدفوع کردن یا شراط روحی رخ می دهد. این نباید باعث نگرانی شما شود ، چون این موارد شاخص های ساده ای هستند که نشان دهنده شروع به کار طب سوزنی به سبک چینی می باشد. داشتن حس آرامش عمیق ، بعد از اولین یا دومین جلسه درمان کاملا رایج است. گاهی اوقات ، حتی اختلالات ملایمی بلافاصله بعد از درمان احساس می شود که برای غلبه بر آن تنها کافیست اندکی استراحت کنید.

مشاوره رایگان بگیر!

با پر کردن فرم زیر در اولین فرصت مشاورین ما با شما تماس می گیرند و به همه سوالات شما پاسخ می دهند. فرصت رو از دست ندید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
02188719623