logo01

طب سوزنی در فیزیوتراپی

طب سوزنی یک ماهیت غیر دارویی رایج برای درمان مشکلات مختلف می باشد. فیزیوتراپیست ها یکی از بزرگترین گروه های ارائه دهنده این نوع خدمات درمانی می باشند و از طب سوزنی در فیزیوتراپی ، در کنار ابزار و تکنیک های ورزشی فیزیوتراپی ، برای خلق نتایجی فوق العاده استفاده می کنند. البته می توانید جهت انجام این پروسه برای کمک به دوره فیزیوتراپی خود به بهترین دکتر طب سوزنی تهران ، دکتر کتایون عمانیان ، مراجعه کنید.  

طب سوزنی در فیزیوتراپی - دکتر کتایون عمانیان

کاربرد طب سوزنی در فیزیوتراپی

شواهد جامعی در خصوص تاثیرات بالینی طب سوزنی در درمان فیزیوتراپی وجود دارد. آزمایشات کنترل شده ، برای یافتن پاسخ سه سوال مهم در خصوص تاثیر طب سوزنی در فیزیوتراپی انجام شده است. نخستین مورد ، به تاثیر استفاده از این طب در کنار تمرینات ورزشی و ابزارهای مربوطه ، در افراد برای مدیریت درد می پردازد. دومین مورد ، تشابه تاثیرات طب سوزنی و فیزیوتراپی را بررسی می کند و سومین مورد ، ترجیحات درمانی و انتظارات از رابطه این دو روند درمان و کشف تاثیرات آن ها بر روی نتایج بالینی ، را بررسی می نماید. در یک مطالعه ، تاثیر مشترکاین دو روند درمانی بر روی مشخصه های روانشناختی ، جسمی ، کیفیت زندگی و ناتوانی های حرکتی و به طور کلی ، کیفیت زندگی مورد بررسی قرار گرفت. بیماران در یک دوره 4 هفته ای ، در یک چارچوب 10 جلسه ای تحت درمان های طب سوزنی و فیزیوتراپی ، قرار گرفتند. نتایج به دست آمده در جلسه دهم ، بسیار قابل ملاحظه بود. به طور خلاصه می توان گفت که نقش طب سوزنی در کنار فیزیوتراپی ، در درمان مشخصه های مربوط به درد ، بسیار چشمگیر می باشد.

فیزیوتراپی در کنار طب سوزنی

فیزیوتراپی و طب سوزنی برای مدیریت درد ، تاثیر مثبتی را بر جای می گذارند. گزارشات ارائه شده از شواهد علمی نشان داده اند که طب سوزنی ، از نظر بالینی در افراد دارای دردهای مزمن بسیار مفید بوده است. همچنین پروتکل های ترکیبی درمانی این دو پروسه در سطح جهانی ، بعنوان روش های درمانی تاثیر گذاری معرفی شده اند. تعداد تکنیک هایی که در آن طب سوزنی در فیزیوتراپی ، برای درمان دردها مورد استفاده قرار می گیرد ، بعنوان یک پدیده رایج ، رو به افزایش است. طب سوزنی ، بعنوان یک عملکرد فرو بردن سوزن های نازک ، توپر و فلزی ، از زاویه ای خاص و با انجام حرکاتی ویژه ، تحریکاتی را در بدن ایجاد می نماید.  

طب سوزنی در فیزیوتراپی - دکتر کتایون عمانیان

  این عملکرد علمی که در طب سنتی به سبک چینی ریشه دارد ، از طریق نقاط خاص در بدن که تعداد آنها به بیش از 500 نقطه می رسد ، انرژی بدن را به جریان درآورده و در نتیجه ، سلامت عمومی را ارتقا می دهد. اختلال در جریان انرژی می تواند باعث بروز بیماری شود و با به کار گیری طب سوزنی در نقاط خاص بدن ، این جریان و در نتیجه ، سلامت عمومی بهبود می یابد. مطالعات انجام شده توسط انجمن های سلامت ملی ، نشان داده اند که این روند درمانی هم به طور مستقل و هم در ترکیب با درمان های متعارفی از قبیل طب سوزنی در فیزیوتراپی ، نقش به سزایی در بر جای گذاشتن تاثیرات درمانی دارد. طب سوزنی به طور مستقل می تواند بر روی مشکلاتی از قبیل حالت تهوع ، دردهای مزمن ، سردردها ، گرفتگی های عضلانی ناشی از دوره قائدگی ، درد مچ در ورزشکاران تنیس ، فیبرو میالژی ( درد مزمن ماهیچه و مفاصل ) ، درد میوفیشال ، درد کمر ، آسم ، سندروم مجرای کارپل و بسیاری مشکلات دیگر ، کارساز باشد.

آیا می توان دو پروسه طب سوزنی و فیزیوتراپی را با هم ترکیب کرد ؟

دو پروسه مذکور ، با توجه به نحوه تاثیر گذاری شان ، به گونه ای همدیگر را کامل می کنند. تمرکز درمان طب سوزنی بر کاهش تنش های فیزیکی و فشارهای وارده بر نقاط ماشه ای می باشد و این کار را با آرامش بخشیدن به سیستم عصبی به انجام می رساند. در طرف دیگر هدف اصلی فیزیوتراپی تقویت عضلات و بازیابی الگوهای حرکتی عضو و بافت های آسیب دیده می باشد. با توجه به این توضیح می توانیم به پرسش فوق پاسخ مثبت دهیم. همچنین با توجه به نتایج مثبت بدست آمده از این پروسه درمانی ترکیبی ، در صورت نیاز می توانید به بهترین دکتر طب سوزنی تهران مراجعه کرده و زیرنظر ایشان تحت درمان طب سوزنی در فیزیوتراپی قرار بگیرید شوید.

فواید فیزیوتراپی

  • فیزیوتراپی نیز بعنوان یک روند درمانی برای بازیابی ، حفظ و ایجاد تحرک و آرامش مورد استفاده قرار می گیرد.
  • فیزیوتراپی به بازیابی فیزیکی ، پیشگیری از آسیب دیدگی و کمک به سلامت افراد ، می پردازد. فیزیوتراپی ، مطالعه علم حرکت است و با تحت تاثیر قرار دادن آسیب دیدگی یا درد مزمن ، عملکردها و کیفیت زندگی روزانه را بهبود می بخشد.
  • دردهایی از قبیل درد کمر و گردن ، که در اثر مشکلاتی در ماهیچه و ساختار اسکلتی ایجاد شده است ، مشکلات موجود در استخوان ، مفاصل و لیگامنت ها از قبیل آرتروز ، مشکلات ریوی مثل آسم ، ناتوانی های ناشی از مشکلات قلبی ، مشکلات ناحیه لگن با ریشه مادرزادی و مشکلات حرکتی ناشی از آسیب دیدگی مغز و نخاع ، یا مشکلات مربوط به پارکینسون ، خستگی ، درد ، تورم و کاهش قدرت ماهیچه ای ، مواردی هستند که فیزیوتراپی در درمان آن ها موثر واقع می شود.
طب سوزنی در فیزیوتراپی موجب می شود تا فواید فوق الذکر ، به طور مطلوب تری اثر گذار واقع شوند. در ضمن خوب است که برای این امر بهترین متخصص طب سوزنی تهران را انتخاب کنید.  

طب سوزنی در فیزیوتراپی - دکتر کتایون عمانیان

 

طب سوزنی در فیزیوتراپی برای درمان چه مشکلاتی به انجام می رسد ؟

  • درد گردن و کمر درد
  • آسیب دیدگی های زانو
  • آسیب دیدگی های شانه
  • درمان اختلال مفصل فکی گیجگاهی

چگونگی تاثیر گذاری طب سوزنی در فیزیوتراپی

ادغام دو پروسه درمانی مذکور می تواند در کاهش درد و درمان بافت های آسیب دیده تاثیر بسیار سریع و موثری داشته باشد. طب سوزنی می تواند از التهابات ایجاد شده بکاهد و گرفتگی عضلات و نقطه ماشه‌ای یا تریگر پوینت را نیز برطرف سازد. زمانی که فشار از روی ماهیچه ها و نقاط ماشه ای برداشته شد ، بیمار می تواند خیلی بهتر حرکات فیزیوتراپی خود را به انجام رساند. همچنین طب سوزنی در فیزیوتراپی نیز مزایایی به همراه دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم :
  • درد به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند
  • دامنه حرکتی فرد سریع تر بهبود و ارتقا می یابد
  • التهاب و ورم کمتری دیده خواهد شد
  • بافت های آسیب دیده با سرعت بیشتری ترمیم می شوند
  • بعد از این پروسه درمانی فرد راحت تر حرکات فیزیوتراپی را که به کاهش درد کمک می کنند ، انجام می دهند.
  • برای کنترل درد دارو مسکن کمتری مصرف می شود
  • سطح انرژی و حوصله فرد ارتقا پیدا می کند
  • در کل کیفیت زندگی به طرز مطلوبی بهتر می شود

آیا انجام طب سوزنی در فیزیوتراپی ، عوارضی به همراه دارد ؟

به طور کلی طب سوزنی فرایند خطرناکی به حساب نمی آیند. چنانچه این دو پروسه تحت نظر یک متخصص خوب به انجام رسند ، عارضه ای به دنبال نخواهند داشت. امکان دارد تنها در محل ورود سوزن های به پوست برای مدتی درد را تجربه کنید. شدت درد برای هر فرد متفاوت بوده و بسته به آستانه تحمل او مشخص می گردد. شایان ذکر است که پس از درمان طب سوزنی ممکن است درد تشدید پیدا کند البته این امر لزوماً نشانه بدی نبوده و بدین معناست که انرژی هایی در بدن شما برای اولین بار فعال شده اند. در هر صورت درد نمود یافته با گذشت چند ساعت یا نهایتا دو روز به طور کامل از بین می رود. از آن جایی که نمیشود گفت یک پروسه بدون عارضه است ، در ادامه به عوارض طب سوزنی در فیزیوتراپی اشاره می کنیم که البته وقوع آن ها به ندرت است و در صورت بروز عموما شدید نمی باشند :
  1. سرگیجه خفیف
  2. کمی کبودی
  3. خستگی و کوفتگی
معمولا این موارد هم خیلی جدی نبوده و با استراحت طی چند روز برطرف می گردند. اگر دچار درد و سوزش شدید ، علاوه بر استراحت کردن می توانید با استفاده از کمپرس سرد یا گرم نیز به کاهش درد کمک کنید.

در چه شرایطی نباید طب سوزنی در فیزیوتراپی برای افراد انجام شود ؟

هر چند که این روش ایمن است ، اما با این حال شرایطی وجود دارند که محدودیت هایی را در اجرای این پروسه درمانی ایجاد می کنند. کسانی که به فلز آلرژی داشته یا از بیماری هایی همچون هموفیلی ، صرع و مشکلات خونی رنج می برند ، نمی توانند تحت این روند درمانی قرار بگیرند. به علاوه انجام طب سوزنی در کنار فیزیوتراپی برای کسانی پیس میکر در بدنشان دارند ، توصیه نمی شود. بارداری نیز یکی از عوامل محدود کننده برای زنان است. به دلیل حساسیت دوران حاملگی توصیه می شود زنان باردار در این مدت از پرداختن به چنین روندهایی دوری کنند.

سوالات پرتکرار

آیا طب سوزنی در فیزیوتراپی خطرناک است؟

در مقایسه با تکنیک های دیگر پزشکی، این روش اصلا خطرناک نیست. دکتر عمانیان در مطب خود از سوزن های استریل و یک بار مصرف استفاده می کنند، بنابراین احتمال ابتلا به عفونت وجود ندارد. کارمندان نیز از استانداردهای بهداشتی پیروی می کنند، پس نیازی به نگرانی نیست. عوارض جانبی جدی نیز به ندرت رخ می دهند و از یک نفر در ده هزار نفر نیز کمتر است. دکتر تمامی سوابق پزشکی شما را بررسی می کند تا مشخص کند که برای انجام این پروسه مناسب هستید یا خیر. همچنین باید در نظر داشته باشید که اگر به بیماری خاصی مثل دیابت یا مشکلات قلبی ریوی مبتلا هستید، حتما ایشان را مطلع سازید تا در این روند با مشکل رو به رو نشوید.

پس از انجام این پروسیجر چه احساسی خواهیم داشت؟

افرادی که به طب سوزنی در فیزیوتراپی روی می آورند، پس از اتمام آن هر کدام احساس متفاوتی خواهند داشت. برای مثال برخی برای چند ساعت احساس خستگی می کنند و برخی دیگر ممکن است بیشتر انرژی بگیرند و سرحال شوند! حتی امکان دارد علائم بیماری موقتا تشدید شود. توصیه می شود پس از این پروسه رانندگی نکنید.

مدت زمان طب سوزنی در فیزیوتراپی چقدر است ؟

این موضوع به بیماری و مشکلات بیمار و تشخیص پزشک بستگی دارد اما معمولا از دو تا هشت جلسه به طول می انجامد. طول هر جلسه نیز بین بیست تا سی دقیقه می باشد ولی امکان طولانی تر شدن آن نیز هست.

این پروسیجر چه زمانی اثرگذاری خود را نشان می دهد؟

اکثر اشخاص بلافاصله پس از این پروسه متوجه کاهش درد و علائم می شوند. برخی درد و کبودی خفیفی را در ناحیه ای که سوزن در آن استفاده شده حس می کنند که تا دو روز از بین می رود. هرچند برای رسیدن به تاثیر کامل طب سوزنی در فیزیوتراپی، پیشنهاد می شود تا چند هفته جلسات را ادامه دهید.

نکته پایانی :

اکنون با در نظر گرفتن نقش موثر این دو روند درمان و دامنه وسیع مشکلاتی ، که به وسیله آن ها قابل درمان می باشد ، می توان تصور کرد که ترکیب دو روند تحت عنوان درمان طب سوزنی در فیزیوتراپی در قالب پروتکل های علمی ، می تواند چه تاثیر شگرفی را بر روی سلامت افراد بر جای گذارد. اما دوباره ذکر می کنیم که مراجعه به یک متخصص خوب طب سوزنی در تهران نیز در کسب نتیجه مطلوب بسیار امر قابل توجهی است.
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
02188719623